back home. - Reisverslag uit Gouda, Nederland van marion en gert-jan duuren - WaarBenJij.nu back home. - Reisverslag uit Gouda, Nederland van marion en gert-jan duuren - WaarBenJij.nu

back home.

Door: cheeseandcare

Blijf op de hoogte en volg marion en gert-jan

21 Februari 2012 | Nederland, Gouda

hallo allemaal,

Yep, we zijn weer thuis, het zit er weer op. Maar wat een ervaring zeg, wat hebben we ontzettend veel gezien en mee gemaakt.

We hebbn in Puerto Montt nog 2 regendagen gehad, wat het toaal nog maar op 3 bracht dus dat valt wel mee. Daardoor kregen we meer contact met de medebewoners van Casa perla. Een oostenrijks gezin met een zoontje van 8 en een van 12 die 9 maanden op 2 tamdems door zuid amerika reizen en een stel uit minneapolis dat met 2 dochters van 10 en 12 een jaar in e oostenrijkse jochies waren jaloers op mijn spagetti en toen ze hoorden dat ik lasagne ging maken wilden ze dat perse ook eten. Ik had voor 2 personen ingekocht, maar we vonden een werkelijk enorm bakblik van Perla, en toen hebben pa en ma oostenrijk snel een berg ingredienten bij gehaald.

Uiteindelijk hebben we met 8 mensen zitten smullen van een zeer goed gelukte lasagne met van alles en nog wat er in. " Net als bij oma" zei kleine Felix, hij was zo happy. We zaten ook allemaal lekker in perla's keuken met zo'n ouderwetse aga kachel die flink gestookt werd om de was te drogen en waar allemaal pannetjes en ketels op stonden te pruttelen. Voor de mensen van onze leeftijd een "blast to the past." we waren allemaal weer bij onze eigen oma thuis. De aangewaaide mannen die mee aten zorgden voor een lekker wijntje en moeder Minneapolis bakte een heerlijke honingcake voor bij de ijstaart die iemand opgedoken had.
Een topavond met vreemden die even de beste vrienden zijn.

Op vrijdag zijn we allemaal weer vertrokken. Oostenrijk op de fiets, onze duitse en canadese leraren stapten op de Navimagboot naar Puerto Natales en wij zijn met de bus naar Santiago gegaan. Heerlijk met de nachtbus waar je ook weer erg verwend wordt met broodjes ,koffie en sapjes, en een tamelijk comfortabel bed.
En daarna dus de vlucht naar Brazilie en naar Amsterdam, alles zonder vertragingen of rare dingen en zondagmiddag weer in ons eigen huis.

Het waren 4 geweldige weken die eigenlijk vlekkenloos verlopen zijn, geen rare dingen mee gemaakt, de auto deed het prima en op een buikkrampje af en toe na, niet ziek geweest.
We hebben enorm veel dieren gezien, ook die we nooit eerder hadden gezien. Guanaca's, condors, armadillo, de zeeleeuwen, de duizenden en duizenden pinguins, roofvogels in alle soorten en maten, nandoes, aalscholvers en vossen.

Rare gewoontes ook. Zo mag je bijna nergens het wc papier doorspoelen, dat trekt het riool niet, dus dat gaat in afvalbakken. Niet altijd even fris. Benzinepompen die even een halve dag geen benzine hebben, je fruit opeten voor een grensovergang, en het maken van koffie met melk door hete melk op een schep nescafee te gieten (en dat valt erg zwaar)
Ook de restaurant waar hele karkassen boven een grilvuur hangen zijn aan ons niet echt besteed. Ze snijden er gewoon een homp af en dat krijg je op je bord. De argentijnen werken enorme hompen weg, wij zijn daar toch niet echt van.
Ook mooie gewoontes. De gewoonte om gewoon vriendelijk te zijn. We hebben in al die weken misschien 3 mensen gezien die wat nukkig waren, verder wordt je overal zo vriendelijk behandelt, echt opvallend.

Dit was het weer voor deze reis. We gaan in elk geval spaanse les nemen want we weten eigenlijk al waar de volgende grote reis heen zal gaan over een paar jaar: Chili. Daar hebben we al even aan geroken en dat vraagt om meer.

Ik zet nog wat foto's op deze site, en dan hopenlijk allemaal weer tot een volgende reis!

Gert-Jan en Marion

• 22 Februari 2012 - 08:54

Willie:

Hallo hehe´eindelijk thuis, wat hebben jullie veel mee gemaakt zeg wat leuk En wat een verschil in 1 maand tijd zoveel temperatuur verschil Daar verbaas ik mij over Dat weet je wel maar toch Wat een mooie fotos hebben jullie gemaakt , Fijn weer terug te zijn of had je nog wel even weg willen blijven En hoe is het met je ouders Marion Al geweest zeker Nu ik zie je snel Gr Willie

• 22 Februari 2012 - 10:22

Pa En Ma.:

mooi verhaal,met de bijpassende foto,s
    is het een heel mooie afronding van het geheel.wat hebben jullie een schat aan mooie herrinneringen.dit neemt niemand jullie meer af.liefs pa en ma

marion en gert-jan

Hallo Gert-Jan en Marion gaan op zoek naar de middernachtzon. Na jaren gaat onze wens in vervulling: met de Hurtigruten postboot van Bergen naar Kirkenes. Na 7 dagen varen komen we uit in Noord-oostenlijk Noorwegen, tegen de russische grens aan. En vandaar is het de bdoeling dat we afzakken terug naar oslo, via Finland en Zweden. De felbegeerde cruise hebben we mede te danken aan iedereen die onze zilveren bruiloft met ons kwam vieren en die ons allemaal flink verwend hebben. We gaan proberen via deze site jullie op de hoogte te houden van onze avonturen, zo noordelijk zijn we in Europa nog nooit geweest! Gert-jan en Marion

Actief sinds 07 Mei 2010